zondag 27 december 2020

Recensie Instant Karma door Emma

Recensie Instant Karma van Marissa Meyer.

Prudence is een perfectionist, is ambitieus, een voorbeeldstudent. Maar het perfectionisme heeft een keerzijde, zo is ze egocentrisch en heeft ze snel een oordeel klaar over andere. Het is een hoofdpersonage waar je soms moeite mee hebt om sympathie voor te tonen.

Quint is Prudence Lab partner en samen hebben ze een werkstuk moeten maken. Prudence heeft hard gewerkt en veel op zich genomen om ervoor te zorgen dat haar cijfers hoog blijven, aangezien Quint volgens haar niet luistert, zijn taken niet uitvoert en vaak te laat komt. Maar als ze hun werkstuk terug krijgen kijkt een dikke rode C haar aan. Om haar cijfers hoog te houden wil ze het werkstuk met Quint opnieuw maken, maar eerst zal ze hem moeten zien te overtuigen om weer samen met haar te maken, want beide partijen hebben een enorme hekel aan elkaar gekregen.

Marissa Meyer is een bekende naam in het Fantasy/ dystopia young adult genre en met Instant Karma heeft Meyer haar debuut gemaakt in het contemporary genre. Op het begin vond ik het erg moeilijk om sympathie te hebben voor Prudence. Zelf ben ik best wel perfectionistisch, maar lang niet zo erg als Prudence. Ze had gelijk vooroordelen over waarom Quint bijvoorbeeld een opdracht niet gedaan had in plaats van hem te vragen waarom hij het niet gedaan/ af had en of hij hulp nodig had. Hiermee brengt Marissa Meyer meteen twee belangrijke onderwerpen aan bod. Namelijk vooroordelen en communicatie. Prudence leert gaandeweg het boek Quint beter kennen en beseft dat haar vooroordelen totaal misplaatst zijn en dat brengt ook verandering in haar karakter mee waardoor Prudence toch wel een geliefd hoofdpersonage wordt verder in het boek. Ondanks dat het boek onder contemporary valt kon Marissa Meyer het fantasy genre toch niet helemaal los laten en heeft ze dit klein stukje fantasy mooi in een contemporary boek verwerkt. Dit zorgde voor een leuke twist in het boek.

Daarnaast geeft Marissa Meyer nog een andere hele belangrijke boodschap mee in dit boek. Het werkstuk dat Prudence en Quint moeten maken gaat namelijk over hoe ze in Fortuna Beach, het plaatsje waar het boek zich afspeelt, kunnen bijdragen aan het verbeteren van het milieu. Dit thema speelt gedurende het hele boek een rol en laat zien waarom dit zo belangrijk is.

Ik heb enorm genoten van dit boek, het heeft de perfecte dosis humor, net dat klein beetje fantasy wat het verhaal af maakt en een sterke boodschap!

Dit boek krijgt dan ook 4 crosses!