woensdag 10 juni 2020

Recensie De Uitverkorene (Contender #1) van Taran Matharu


Waar het over gaat

Cade wordt van het ene op het andere moment vanuit zijn eigen tijd en leven naar een andere wereld getransporteerd. Al snel blijkt dat het rijk waarin hij is beland, wordt bewoond door wezens uit het verleden: prehistorische dieren, monsterlijke beesten en – wat eigenlijk nog vreemder is – mensen uit verschillende tijdperken. Cade heeft maar weinig tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, want al snel moet hij samen met een groep anderen meedoen aan een bruut toernooi, dat georganiseerd wordt door geheimzinnige opperheren. Wie zijn zij? En waarom hebben ze juist deze jongeren uitgekozen? Cade moet zich klaarmaken voor de strijd, want vluchten is geen optie…
Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. 

Wat ik ervan vond
De cover sprak mij enorm aan, ook al lees ik normaal geen boeken met een mannelijk hoofdpersonage. De flaptekst vond ik veel weghebben van The Maze Runner en omdat ik die boeken erg goed vond, wilde ik deze ook zeker een kans geven. 
De vorige serie van Matharu heb ik overigens niet gelezen, zodat ik ook geen vergelijkingsmateriaal heb.
Cade is een personage die je meteen goed leert kennen. Ook al is het verhaal in de derde persoon geschreven, je voelt wel degelijk met hem mee, omdat zijn karakter en gevoel uitvoerig worden besproken. Het was heel mooi om te lezen hoe Cade van een klungelige jongen die gepest werd, langzaam veranderde in een onverschrokken leider die door iedereen werd gevolgd. 

Het boek begint midden in een actiescène waardoor je gelijk in het verhaal gegooid wordt. Door middel van terugblikken, leer je Cade en zijn achtergrond goed kennen. De eerste paar hoofdstukken wisselen af tussen het heden en flashbacks naar het verleden. Dit wordt op geen enkel moment verwarrend en houdt de vaart goed in het verhaal. Meteen op pagina 1 wordt je in het diepe gegooid en stapelen de vragen zich op. Samen met Cade en zijn vrienden kom je stapje voor stapje bij de ontknoping, die pas op het allerlaatst bekend wordt. 

¨Dit was geen willekeurige selectie. Hij, en misschien zelfs ook de anderen, was hier met een doel, al werd met elke nieuwe ontdekking minder duidelijk wat het doel was.¨

In De Uitverkorene draait het allemaal om overleven, en de dreiging van gevaar is op iedere pagina goed tastbaar, wat dit boek een echte pageturner maakt. Nergens zakt het verhaal in of wordt het saai. De vreemde wereld waarin Cade terechtkomt, wordt heel beeldend beschreven en de dieren die er leven komen zo uitgebreid en gedetailleerd uit de verf, dat het net een film is die je voor je ziet. 
Erg leuk is ook de geschiedenisles die in het verhaal zit verweven. Er komen een heleboel feiten en weetjes van vroeger aan bod, die interessant zijn om te lezen en het verhaal diepgang bezorgen. 

Er wordt duidelijk naar een einddoel toe gewerkt maar de ontknoping zelf vond ik ietwat tegenvallen. Ik had iets spectaculairders verwacht. Maar ik heb nog heel veel hoop voor deel 2, die net uitgekomen is en ook al zo´n fantastische cover heeft. Het verhaal is nog lang niet afgelopen, en ik zie er naar uit om weer op avontuur te gaan met Cade.

Ik geef dit boek drie crosses


Geen opmerkingen:

Een reactie posten