zondag 7 juni 2020

Recensie De ballade van slangen en zangvogels door Emma

Recensie de ballade van slangen en zangvogels van Suzanne Collins.

‘Ambitie motiveert hem.
Competitie drijft hem.
Maar macht kent een prijs’

Suzanne Collins is de schrijfster van de bekende boekenserie de Hongerspelen. In het eerste deel van de trilogie raakte we bekend met de hongerspelen en de wereld waarin Katniss leefde. We zagen hoe Katniss zich voor haar zusje vrijwillig opgaf voor de hongerspelen en door haar daden het gezag van president Snow ten niets deed. Steeds meer mensen gingen rebelleren tegen het Capitool en de onderdrukking in de districten en de wereld van president Snow stortte in elkaar. We zijn president Snow gaan zien als de slechterik in de trilogie. In haar nieuwe boek ‘de ballade van slangen en zangvogels’ nemen we een kijkje in de wereld van de 18 jarige president Snow en zien we hoe hij is opgegroeid tot de man die hij in de trilogie van de hongerspelen is.

Coriolanus is 18 jaar oud en bereidt zich in het Capitool voor op zijn rol als mentor in de 10e jaarlijkse hongerspelen. Na de opstand van de rebellen is zijn ooit zo machtige familie bijna alles kwijt geraakt en hebben ze moeite om rond te komen, met nieuwe wetten die eraan dreigen te komen weten ze niet wat ze moeten en hangt hun toekomst deels af van Coriolanus zijn prestaties als mentor tijdens de hongerspelen. Echter krijgt Coriolanus de vrouwelijke tribuut van district 12 toegewezen en ziet hij zijn kansen om de hongerspelen te winnen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Elke keuze die hij krijgt zal leiden tot overwinning of een ondergang, en als gevoelens voor zijn tribuut een rol beginnen te spelen zal Coriolanus moeten kiezen wat hij belangrijker vindt, zich aan de regels houden of doen wat nodig is om te kunnen overleven?

Na de boeken van de hongerspelen te hebben gelezen en de films te hebben gezien, was ik erg benieuwd naar ‘de ballade van slangen en zangvogels’. Omdat je bepaalde voorkennis hebt als je de hongerspelen hebt gelezen, laat dit boek je nadenken over bepaalde gebeurtenissen in het verhaal . Zo weten we bijvoorbeeld dat Katniss de enige vrouwelijke tribuut van district 12 is die de hongerspelen heeft overleeft, want in het tweede boek ‘vlammen’ moet zij daardoor nog een keer deelnemen aan de hongerspelen. Betekend dit dat de vrouwelijke tribuut van Coriolanus het niet overleeft tijdens de 10e hongerspelen of gebeurt er iets anders? Het maakt ons in het begin al erg nieuwsgierig na wat er gaat gebeuren want er wordt ook nadruk gelegd op hoe belangrijk het voor Coriolanus is als zijn tribuut de hongerspelen overleeft.

In dit boek krijgen we ook meer informatie over de oorlog en hoe de hongerspelen tot stand zijn gekomen en verder zijn ontwikkeld. Nature vs. Nurture en de basis instincten van de mens stonden erg centraal in het verhaal, ik vond dit erg interessant, maar kan me ook voorstellen dat dit sommige lezers afschrikt, omdat het een enorme hoeveelheid aan informatie oplevert. Het verhaal wordt hierdoor op sommige stukken ook erg langdradig, waardoor de spanning van het verhaal naar de achtergrond wordt geduwd. Het verhaal van Coriolanus is niet een standaard achtergrond verhaal van de slechterik, waar sympathie wordt opgewekt voor de slechterik en begrip voor wanneer ze over hun grens worden geduwd en dus veranderen in de slechterik. Suzanne Collins slaat hiermee een totaal andere richting in dan de normale achtergrond verhalen van slechteriken. Ik ben dan ook erg verrast door het boek en hoe de gebeurtenissen zich afspeelde. Ondanks dat het soms langdradig was wilde ik toch blijven lezen en het einde had ik totaal niet zien aankomen. Dit boek is zeker een aanrader voor fans van de hongerspelen trilogie. Ik geef dit boek dan ook 4 crosses!