zondag 28 juni 2020

Recensie de Genadigen door Emma

Recensie de Genadigen door Margaret Owen

‘Geef ze vuur. Geef ze angst’

Zorg voor je eigen mensen dat is de regel onder de kraaien. De Kaste waar Fie toebehoort. De Kraaien zijn de laagste Kaste van de samenleving en worden opgejaagd en uitgespuugd. Ontnomen van hun rechten, wordt hun wel verplicht om hun enige taak te vervullen, namelijk het ophalen en uit hun lijden verlossen van pestslachtoffers. Op een dag worden de kraaien opgeroepen om naar het paleis te komen voor de kroonprins en zijn lijfwacht, beide slachtoffers van de pest. Maar dan blijkt dat deze twee slachtoffers hun dood in scène hebben gezet. Kroonprins Jasimir en zijn lijfwacht Tavin hebben de hulp van de kraaien nodig om te ontsnappen aan de meedogenloze koningin. Fie besluit, tegen beter weten in, om een deal met de kroonprins te sluiten. De kraaien beschermen de kroonprins als hij op zijn buurt de kraaien beschermt als hij over het land regeert.

In het begin van het boek krijg je erg veel nieuwe informatie over je heen zoals bijvoorbeeld de benamingen van de Kaste, bepaalde uitspraken en benamingen. Deze uitspraken en benamingen liggen vaak niet voor de hand en zorgen er voor dat je in het begin als lezer even je volledige aandacht bij het verhaal moet houden. Het verhaal is origineel en je wordt als lezer dan ook meegesleept in de bijzondere wereld die Margaret Owen creëert.

Gedurende het verhaal leer je de personages goed kennen. Het hoofdpersonage Fie maakt een mooie groei door en inspireert dan ook om te vechten voor de dingen waar je in gelooft, terwijl je ook het juiste wilt doen. Kroonprins Jasimir en lijfwacht Tavin lijken zich aan te passen aan hun nieuwe levensstijl, maar gebeurtenissen en dialogen roepen twijfels bij je op en aan het einde van het boek zijn niet al je vermoedens beantwoord. Eind juli 2020 kunnen we eindelijk lezen of onze vermoedens kloppen want dan komt het spannende vervolg, genaamd de Goddelozen, uit. Lees hier beneden alvast een kleine samenvatting van de Goddelozen:

Aan het einde van de Genadigen was Fie de nieuwe baas van haar kraaien geworden. Fie heeft haar belofte nagekomen en hoopt nu dat Kroonprins Jasimir ook zijn belofte nakomt.  Maar door gebeurtenissen weet ze eigenlijk al dat mensen van koninklijke afkomst niet te vertrouwen zijn. Zwarte rook kondigt de dood van koning Surimir aan en met de meedogenloze koningin aan de macht is niets meer zeker, vooral voor haar kraaien niet.

Enthousiast geworden houd onze blog dan goed in de gaten eind juli voor een review van de Goddelozen!