donderdag 10 oktober 2019


Recensie 'Koninkrijk van As' door Nicole

Recensie Koninkrijk van As van Sarah J. Maas

Koninkrijk van As is het zevende en laatste deel in de Glazen Troon-serie.
 
Waar het over gaat
Aelin is gevangengenomen door Maeve, die haar op een geheime locatie heeft opgesloten in een ijzeren doodskist. De enige momenten dat ze eruit mag, is ze overgeleverd aan de gruwelijke martelingen van Cairn. Haar enige lijntje met de buitenwereld is Fenrys, die niet van haar zijde wijkt, maar wordt gebonden door zijn bloedeed aan Maeve.

¨Hij kwam niet. Hij kwam haar niet halen. Ze zou blij moeten zijn. Opgelucht. Ze wás ook opgelucht. En toch…..En toch…..¨

Rowan geeft de moed niet op en blijft zijn metgezel zoeken. Samen met Lorcan, Elide en Gavriël is hij op reddingsmissie om zijn vrouw te redden.
Op het andere continent doen Aedion en Lysandra er alles aan om de schijn hoog te houden en breekt de oorlog tegen Morath uit. Lysandra moet alles op alles zetten om haar rol als Aelin zo overtuigend mogelijk te laten lijken, al blijkt dat onmogelijk als de koningin haar krachten zal moeten gebruiken om het tegen het duistere leger van Erawan op te nemen.


Ondertussen is Dorian met Manon en haar Dertien op zoek naar de Crochan heksen, om hen te overtuigen mee te vechten in de oorlog en daarnaast is Dorian ook nog van plan de derde Wyrdsleutel te bemachtigen.
Zijn beste vriend en rechterhand Chaol is onderweg terug naar Adarlan, samen met een groot deel van het leger van de Khaganaat.

Wat ik ervan vond
Na Toren van de Dageraad kon ik gelukkig meteen door naar het laatste deel en wat was dit een prachtige afsluiter. Al vind ik het lastig om de goede woorden te vinden om mijn mening goed te omschrijven. Er zijn geen woorden die recht doen aan dit boek.
Ik kon niet stoppen met lezen, omdat ik in het verhaal werd meegezogen en het onmogelijk leek eruit te stappen. Aan de andere kant wilde ik niet verder lezen omdat ik er niet aan moest denken dat er een eind aan zou komen.
Maas is een meester in plottwists en die vliegen je dan ook om de oren. In de hele serie zitten veel verschillende personages en je moet goed bij de les blijven om ze allemaal uit elkaar te houden, maar omdat de meeste personages zo goed zijn uitgewerkt, is dat niet heel lastig. Het voordeel is dat er tussen de hoofdstukken veel wordt afgewisseld, zodat het verhaal op meerdere plaatsen kan afspelen en het verfrissend is om niet alles vanuit één perspectief te zien, al was dit bij de omvang van dit verhaal ook onmogelijk.

Alles in dit boek gebeurt met een reden, aan alles wordt gedacht en op het eind worden alle losse eindjes aan elkaar geknoopt. Onbeduidende zaken uit voorgaande delen, komen ineens terug en blijken alsnog een belangrijke rol te spelen.

Er worden fouten gemaakt die op hele realistische manieren worden opgelost of onder ogen gekomen. Zo blijft het verhaal menselijk, realistisch en geloofwaardig.
Maas weet als geen ander om romantiek en actie te combineren zodat zelfs tijdens de bloederigste actiescènes de romantiek ervan af spat. En ook de droge humor van bepaalde personages maken het allemaal net iets luchtiger.

Waar ik van houd in de boeken van Maas, zijn de onwaarschijnlijke romances die opbloeien tussen  personages waarvan je dat nooit zou verwachten. Dorian en Manon sprongen er voor mij wel uit, wat dat betreft. Al zijn Rowan en Aelin natuurlijk een droomkoppel!

Omdat het oorlog is, kan niet alles goed gaan en kennen we zeker ook verdriet en verlies in dit boek. Dat verhoogt de geloofwaardigheid en wordt zeer realistisch omschreven. Een tissuedoos in de buurt is zeker geen overbodige luxe!

Het eind is zoals een eind hoort te zijn. Er wordt naar de grote eindstrijd toegewerkt en iedereen komt samen waarbij sommige herenigingen nogal emotioneel zijn. De laatste pagina’s las ik met een lach en een traan. Tevreden met zo´n waardig slot van deze waanzinnige serie, maar ook verdrietig omdat ik afscheid moest nemen. Koninkrijk van As heeft mijn huidige favoriete boek aller tijden (Hof van Mist en Woede) van de troon gestoten.

Het boek krijgt van mij 5 crosses.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten