vrijdag 18 oktober 2019


S.T.A.G.S door Daantje

S.T.A.G.S van M.A Bennet

Ga mee in de reis van drie scholieren wiens leven veranderd in slechts een fractie van een seconde..


S.T.A.G.S, geschreven door M.A Bennet, gaat over de scholier Greer die samen met nog twee andere scholieren een brief ontvangt om het weekend te spenderen op Landgoed Longcross. Er staat geen afzender op de brief maar al snel komt Greer erachter dat dit landgoed in bezit is van de meest populaire leerling van de school, Henry Warlencourts. Met een extatisch gevoel vertrekt Greer naar het landgoed om het weekend van haar leven te hebben.

Eenmaal aangekomen op het landgoed wordt Greer verwelkomd door Henry en word haar verteld dat ze samen met Henry’s vrienden, de middeleeuwers, gaan dineren. Tijdens dit diner komt Greer erachter wie de andere twee uitgenodigde scholieren zijn, Chanel en Shafeen. Wat een gezellige avond had moeten zijn, eindigde al snel in een avond vol spanning en sensatie. 
De twee opvolgende dagen zijn gevuld met twee interessante, relatief oubollige activiteiten namelijk jagen en schieten. maar tijdens deze activiteiten gebeuren er rare, onverklaarbare dingen. 

Tijdens het jagen wordt Chanel opgejaagd en Shafeen wordt tijdens het schieten op kleien duiven per ongeluk door een middeleeuwer beschoten. Na enige verwarring en ontkenning kunnen Greer, Shafeen en Chanel de conclusie trekken dat zij niet voor niets zijn uitgenodigd op het landgoed, zij zijn de prooi. Maar met nog een activiteit te gaan kan er nog van alles mis gaan op Landgoed Longcross..

‘Negen tieners in een enorm huis.
Zonder ouders’

Een ding is zeker, dit boek is heel anders dan je waarschijnlijk in gedachte had. Toen ik het boek van de plank pakte en de achterkant las, had ik er een heel ander beeld bij dan wat het uiteindelijk bleek te zijn. Dit vond ik verfrissend omdat ik me zo helemaal in het verhaal kon verdiepen. de verhaallijn was ook heel origineel, een soort twistte versie van tikkertje,
Verder vind ik de manier van schrijven heel verslavend. Alles verloopt in een lekker soepel tempo waardoor je het boek in een rap tempo uit hebt.
Ook vind ik de dat alle veel genoemde personages in dit boek goed uitgewerkt zijn. aan de middeleeuwers kun je namelijk goed opmerken dat ze altijd heel rijk en verwend zijn geweest waardoor ze niet letten op bepaalde, zeer belangrijke punten zoals ondermijnd worden. Als je de middeleeuwers dan vergelijkt met Greer, Shafeen en Chanel zie je meteen het verschil dat deze drie pubers wel praktisch na kunnen denken in situaties die voor de middeleeuwers onbelangerijk lijken.
het laatste dat ik wil benoemen, zijn alle kleine details die voortkomen in het boek. Er wordt heel veel gespeeld met ‘forshadowing’ van bepaalde dingen die dan uiteindelijk gebeuren in het boek. deze details maken het lezen meteen een stuk interessanter.

‘’Het is waardevol omdat de dag sterft’’

Ik kan met furieus enthousiasme zeggen dat dit boek een must read is voor wanneer je een boek snel wilt lezen maar toch nog het gevoel wilt hebben dat er dagen zij verstreken. Hoewel het plot soms iets sterker had mogen zijn is dit aan het eind helemaal niet vervelend. Daarom vind ik dat dit boek vier crosses verdient!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten