zondag 13 oktober 2019

Recensie 'Showstopper' door Daantje
Recensie 'Showstopper' van Hayley Barker

Liefde komt onverwachts, of je het nou wilt of niet..

‘’Ik meende het. Ik kom je redden. Ik weet nog niet hoe, maar dat komt nog wel’’

In dit bloedstollend verhaal volg je de levens van Ben Baines, een jongen van Zuiveren afkomst en Hoshiko, een Droesem wiens leven niet meer waard is dan vermaak voor de Zuiveren.
Het verhaal start met de aankondiging van Het Circus, een show waarbij Ddroesems hun leven wagen voor het vermaak van de Zuiveren. Na enige discussie krijgt Ben het voor elkaar dat hij naar de show mag gaan. Tijdens de show merkt hij Hoshiko op, de koorddanseres en grootste attractie van Het Circus en wordt op slag verliefd. Na de show realiseert Ben dat de manier hoe Droesems worden behandeld niet zo langer door kan gaan en komt in opstand tegen alle Zuiveren.

Terwijl dit allemaal gaande is, vertelt Hoshiko de andere kant van het verhaal. Ze begint over het leven in Het Circus en hoe de breuk tussen Zuiveren en Droesems is ontstaan. Wanneer ze dan haar act moet opvoeren gaat er iets mis en wordt haar leven gered door niemand minder dan Ben Baines. Na deze spontane reddingsactie krijgt Hoshiko Ben niet meer uit haar hoofd en vraagt ze zich af waarom ze iets voelt voor een Zuivere en wat ze precies voelt.

Na deze reddingsactie komt alles in motie. Ben neemt afstand van zijn Zuivere familie en ontsnapt naar Het Circus om meer te weten te komen over Hoshiko en Het Circus. Hij komt hier in allerlei problemen terecht en weet er telkens net onderuit te komen. Wanneer hij en Hoshiko elkaar dan eindelijk weer tegemoet komen, valt alles in duigen en worden ze weer gescheiden van elkaar. Vinden ze elkaar ooit nog terug, en kunnen ze een eind maken aan de breuk tussen de Zuiveren en Droesems?

‘’Beloften tellen niet als je je tenen kruist.’’

Dit boek neemt je mee in een rollercoaster aan emoties. Omdat je beide kanten van het verhaal leest, het verhaal van de Zuiveren en het verhaal van de Droesems, merk je hoe beide kanten over elkaar voelen en welke impact dat kan hebben op een relatie tussen de twee. Wat hier zo fijn aan is, is dat je zo niet de neiging krijgt om een van de kanten te gaan haten. De twee verhaallijnen zijn ook erg dicht geschreven. De hoofdstukken zijn vaak erg kort (een of twee bladzijdes) en gaan dan vooral in op de gedachte van Ben Of Hoshiko waardoor je niks mist van beide kanten. Deze korte hoofdstukken irriteerden me eerst vreselijk maar over het boek heen ben ik me gaan realiseren hoe belangrijk ze zijn en ben ik van ze gaan houden.

Ook zijn de karakters erg goed opgebouwd. Elk karakter verschilt van elkaar waardoor het verhaal dynamischer wordt en er nog meer actie ontstaat. Al deze acties volgen elkaar in een rap tempo op waardoor je helemaal in het verhaal wordt opgezogen.
Over het algemeen is Showstopper een spectaculair, meeslepend boek dat je na de eerste vijftig pagina’s niet meer weg kan leggen totdat je weet hoe het eindigt. Ik raad dit boek aan iedereen aan die houdt van een beetje romantiek gewikkeld in een cocon vol actie en terreur. Om deze reden geef ik dit boek vier crosses!