dinsdag 26 november 2019

Recensie 'Birthday' door Vincenzo
Recensie 'Birthday' van Meredith Russo

Birthday was een van de twee boeken die in mijn goodiebag bij Ilfu zat. De achterkant sprak mij enorm aan en ik kon niet wachten op erin te beginnen.

Eén dag uit het leven van twee beste vrienden. Zes jaar op rij.
Eric en zijn beste vriend Morgan zijn geboren op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip, op dezelfde plaats. Ze hebben deze ene dag altijd samen gevierd, maar hoe ouder ze worden hoe meer hun vriendschap verandert. Morgan voelt zich volkomen alleen en gevangen in haar lichaam. Terwijl ze worstelt met de moeilijke keuze om als haar ware zelf te leven, lijkt Eric een perfect bestaan te hebben als populaire footballspeler. Toch heeft ook Eric zo zijn problemen. Langzaam maar zeker groeien Eric en Morgan uit elkaar. Maar de enige bij wie je echt jezelf kan zijn is je beste vriend… toch?

Toen ik de eerste pagina's las was ik al meteen  verkocht. Het enige wat ik wilde was doorlezen. Ik moest weten hoe het eindigde. Doordat je uit twee personages leest die steeds een jaar ouder worden, leeft het verhaal naar mijn mening meer. Normaal speelt een boek zich af in een korte tijd. Birthday speelt zich af in 6 jaar. De hoofdpersonages zijn op het begin erg jong en dat lees je ook terug in hun gedachten. Russo weet het verhaal zo neer te zetten dat het ook realistisch is. Niet dat de personen in die zes jaar niets zijn veranderd. Nee, in een jaar worden ze ouder. Verstandiger. Ze maken dingen mee die een groot impact heeft op hen leven en dat is een reden waarom ik dit boek niet alleen maar goed vond.
Nee, ik vond hem geweldig!
Dit was het eerste boek dat ik heb gelezen dat over transseksualiteit gaat en ik wist nooit echt wat het nu helemaal inhield. Oké, ik wist er wel wat van, maar niet wat het nu precies met een persoon doet, maar er is een stuk in het boek (Als je hem hebt gelezen denk ik dat je weet waar ik het over heb) dat mij diep heeft geraakt. Het was heftig maar het geeft je wel een duidelijk beeld.
Birthday is een rollercoaster dat je in één ademteug uitleest en wat smacht naar meer.
Ik geef dit boek daarom ook 5 crossen.