maandag 11 november 2019

Recensie 'What If It's Us' door Vincenzo
What If It's Us van Becky Albertalli & Adam Silvera What If Its Us is het derde boek dat ik van Becky Albertalli heb gelezen. Dit was het eerste verhaal dat niet over Simon of Leah gaar, maar vond ik het wel de moeite waart? Of val je halverwege in slaap?

Arthur is alleen voor de zomer in New York, maar dankzij zijn favoriete musicals weet hij dat dit de stad is waar alles kan gebeuren. Hij zou dus zomaar overvallen kunnen worden door een adembenemende romance. Ben zit absoluut niet te wachten op adembenemende romances. Hij is op weg naar het postkantoor met een doos vol spullen van zijn ex, en daar komt weinig romantiek bij kijken. Maar als Arthur en Ben elkaar ontmoeten bij het postkantoor, is er een vonk. Er is een tweede ontmoeting, een eerste date. Een tweede date. Maar wat als het niet werkt? Wat als Arthur te hard zijn best doet? Wat als Ben niet genoeg moeite doet? Wat als het leven niet echt een Broadway-musical is? En wat als het dat wel is?

What If Its Us gaat eens niet over het onderwerp “uit de kast komen” en dat zorgde er ook voor dat het nieuw aanvoelt. Albertalli heeft al twee boeken geschreven (Simon Vs en Leah Burke) die over de issues van Simon en Leah gaan, want hoe moeten ze in hemelsnaam uit de kast komen? What If Its Us gaat juist over de ware vinden, ook al is dat niet altijd zo makkelijk.
Arthur heeft een bepaalde gedachten wat betreft de liefde en dat blijft hij ook het hele boek vasthouden. Ben is juist het tegenovergestelde. Zijn relatie is net stuk gelopen en leert heel snel Arthur kennen. Maar als ze elkaar mislopen gaan ze toch op zoek naar elkaar. Ze proberen een relatie op te bouwen en dat lukt niet altijd even soepel. Er gebeuren veel dingen waardoor alles niet zo loopt als ze hadden gehoopt en dat zorgde ook voor een lekkere snelheid. Het einde had ik alleen niet verwacht. Het heeft eigenlijk ook mijn hart gebroken en ik was het er niet mee eens. Daarom hoop ik ook op een vervolg, want dit einde vind ik persoonlijk niet leuk. Adam en Albertalli hebben het heel erg goed gedaan samen en mogen voor mij nog een paar boeken samen schrijven. Ik heb mij geen moment verveelt en ik zou dit boek zeker willen herlezen, want toen ik de laatste pagina’s omsloeg wilde ik meteen opnieuw beginnen. Het is weer een lekkere feelgood die je gewoon niet kunt missen!
Ik geef What If Its Us 5 crosses.