vrijdag 29 november 2019

Recensie Angelfall trilogie door Nicole
Recensie Angelfall trilogie van Susan Ee

De wereld is overgenomen door engelen, kwaadaardige engelen. Mensen leven continu in angst, niet alleen voor de engelen, maar ook voor bendes die gretig gebruikmaken van de chaos  en paniek die overal heerst. Als Penryn samen met haar moeder en zusje Paige de straat opgaan, raken ze betrokken bij een bloederig gevecht tussen engelen. Als Paige daarbij wordt ontvoerd, zal Penryn alles op alles moeten zetten om haar te zoeken. Ze sluit een onwaarschijnlijke deal met een gevallen engel en dat is het begin van een avontuur dat uiteindelijk veel meer zal inhouden dan alleen het redden van Penryn´s kleine zusje.

Deze trilogie stond al een hele tijd geduldig in mijn boekenkast te wachten om gelezen te worden. Door het hele engelen-onderwerp werd ik niet zo getriggerd, maar wat was deze serie een verrassing! Een hele verfrissende verrassing! Dit verhaal gaat inderdaad over engelen, maar absoluut niet de engelen zoals we al vele malen eerder zijn tegengekomen in young adult boeken. Nee, deze engelen zijn alles behalve goddelijk Zij zien de mensen als onderkruipsels en voetvegen. Penryn is een stoere hoofdpersoon die zich niet zomaar laat gebruiken door de moordzuchtige schepselen van God. Als 17-jarig meisje staat ze haar mannetje en doet ze alles om haar familie in leven te houden. Penryn´s moeder schoot er wat betreft personages voor mij wel bovenuit. Haar schizofrene karakter werd geweldig beschreven en zorgde voor de nodige lugubere, maar zeker ook liefdevolle en vermakelijke situaties.

¨Zijn opengesperde ogen zijn met zwarte viltstift omlijnd en lijken als zonnestralen te schitteren in de oogkassen. Uit het midden van zijn borst steekt een keukenmes dat er een paar uur geleden nog niet zat, als een vlaggenmast. Iemand heeft een lijk met een mes gestoken om redenen die alleen een gestoorde kan bevatten.
Mijn moeder heeft me gevonden.¨

Het horror-gehalte in deze serie is hoog. Haar liefde voor horror laat Ee zeer duidelijk doorschemeren, maar het is nooit té, het past bij de grimmige sfeer van het verhaal.

De drie delen van de trilogie lopen naadloos in elkaar over en de hele serie staat bol van de spanning. De serie begint meteen al spannend en die spanning weet Ee gedurende het hele verhaal vol te houden. Het kan alle kanten op gaan en pas in het laatste deel wordt duidelijk hoe de eindstrijd er uit gaat zien. Want een eindstrijd wordt het! De beeldende schrijfstijl van Ee zorgt voor een perfect beeld van de verwoeste wereld en de mensen die er in proberen te overleven. Penryn is een personage waar je van gaat houden en al haar keuzes accepteer je en begrijp je. De liefde voor haar familie staat centraal en loopt als een rode draad door het verhaal. De romantiek heeft hier niet het hoofdpodium, maar is zeker wel aanwezig. Net genoeg om heerlijk bij weg te dromen, maar niet genoeg om het verhaal een zoetsappig karakter te geven.

Ik had een heel onterecht vooroordeel van Angelfall en heb ontzettend genoten van deze serie!

De serie krijgt van mij 4 crosses