zaterdag 25 januari 2020

Recensie 'Dear Evan Hansen' door Vincenzo

Al een paar jaar luister ik de liedjes van deze musical. Ze spoorde mij aan om het boek uiteindelijk toch te gaan lezen. Maar was dat wel zo’n goed idee?

Vandaag wordt een geweldige dag en hier is de reden waarom ... Wanneer een brief die nooit bedoeld was om gezien te worden, senior Evan Hansen van de middelbare school aantrekt in het verdriet van de familie Murphy over het verlies van hun zoon, krijgt hij de kans van je leven: toebehoren. Hij moet zich gewoon houden aan een leugen die hij nooit wilde vertellen. Dat de beruchte Connor Murphy zijn geheime beste vriend was. Opeens is Evan niet meer onzichtbaar. En de rijke ouders van Connor hebben hem opgenomen alsof hij de hunne was, wanhopig om meer te weten te komen over hun raadselachtige zoon van zijn 'beste vriend'.

Terwijl Evan dieper in hun familie wordt getrokken, weet hij dat wat hij doet misschien niet goed is, maar als hij mensen helpt, hoe fout kan het zijn? Niet langer verstrikt in zijn eens-invaliderende angst, heeft deze nieuwe Evan een doel. Hij is zelfverzekerd. Hij is een viraal fenomeen. Elke dag is geweldig. Maar wanneer alles dreigt te ontrafelen, komt hij oog in oog te staan ​​met zijn grootste obstakel: hijzelf.

Het boek begint vrij snel. Of ja… ik zat er al op de eerste pagina in. Dat zorgde ervoor dat ik de eerste avond (in 1 uur tijd) iets van 80 pagina’s had verslonden. Daarna had ik met mijn beste vriendin afgesproken om naar de film te gaan. Nou om eerlijk te zijn wilde ik dat afzeggen, want ik zat zo diep in het boek dat ik door wilde gaan. Echter werd het steeds beter. Ik kreeg vragen die ze uiteindelijk met een realistisch antwoord wisten te beantwoorden. Pagina na pagina sloeg ik om en zodra ik hem weg legde dacht ik er aan. Toen het einde aanbrak moest ik de zakdoeken bij de hand houden. Het was hartverscheurend. Prachtig. Fantastisch. De personages klopte in het verhaal, waardoor het als een film (of musical) voor mijn ogen afspeelde. Toen ik het boek dichtsloeg bekeek ik de liedjes op een andere manier en liepen de tranen over mijn wangen zodra de begintonen begonnen.
Ik geef dit boek daarom 5 sterren!