donderdag 16 januari 2020


Recensie 'Vertrouw me' door Nicole
Recensie Vertrouw me (Touching Juliette # 3) van Tahereh Mafi

Waar het over gaat
Vertrouw me is het derde deel van de Touching Juliette serie.
Juliette is door de opperbevelhebber van Het Herstel in haar hart geschoten. Warner heeft haar leven gered en neemt haar mee terug naar Sector 45. Ze denkt dat al haar vrienden zijn omgekomen tijdens de verwoesting van Omega Point en dit wakkert haar vechtlust aan om voor eens en voor altijd af te rekenen met Het Herstel. Warner biedt zijn hulp aan en zij accepteert deze. Als Juliette erachter komt dat haar vrienden nog leven, vraagt ze hen met hen mee te vechten. Dit is het begin van een bijzondere samenwerking tussen mensen waarvan je het het minst verwacht had. 

Wat ik ervan vond
Over het vorige deel schreef ik dat het te langzaam op gang kwam en er te weinig actie in voorkwam. In dit deel komt nog minder actie voor, maar toch vond ik Vertrouw me het beste deel tot nu toe. De spanning tussen Juliette en Warner was vaak bijna tastbaar en de opbouw naar hetgeen wat uiteindelijk onvermijdelijk is, bezorgde me kriebels en vlinders in mijn buik. Warner is veranderd in iemand waar je onmogelijk niet verliefd op kunt worden. Juliette maakt in dit boek een enorme ontwikkeling door, mede dankzij Warner. Het was al duidelijk dat Warner een veel betere keuze is voor Juliette, want hij ziet haar krachten en weet hoe hij moet helpen deze te gebruiken. Hij vult haar in elk opzicht aan.

¨´Ik wil je verder niet lastigvallen of zo, maar ik zoek een vriendin van me. Heb jij haar misschien gezien? Klein meisje huilt veel, zwelgt veel te veel in haar gevoelens…..´
´Hou je kop, Kenji.´
´O, wacht,´ roept hij uit. ´Je bent het toch!´¨


Al draait het boek grotendeels om Juliette en Warner, ook Kenji speelt gelukkig een grote rol. Kenji is een fantastisch personage waar ik al vanaf het begin een zwak voor heb en zijn humor zorgt voor een frisse wind.

                ¨´Ik weet dat ik een ongelooflijk aantrekkelijke man ben, J, maar ik ben Bruce Lee niet.´
                ´Wie is Bruce Lee?´
´Wie is Bruce Lee?!´ herhaalt Kenji geschokt. Jezusmina. We kunnen echt geen vrienden meer zijn.´
´Hoezo? Was het een vriend van je?´
´Weet je wat? Hou nou maar gewoon je mond. Ik kan nu even niet met je praten, serieus.´¨

Wat heel erg opvalt, is dat de schrijfstijl van Mafi verandert naarmate Juliette ook verandert. De doorgestreepte zinnen zijn weg, maar de prachtige uitdrukkingen en vergelijkingen gelukkig niet.

¨We zijn twee aanhalingstekens, in spiegelbeeld en op zijn kop, elkaar vastklampend aan het einde van deze levenslange veroordeling. Gevangen door levens die we niet zelf hebben gekozen.¨

Vertrouw me is een heel toepasselijke titel voor dit boek en die cover….WAUW!!. Het is emotioneel, diepgaand en ontroerend.
Over het eind kan ik uiteraard niet te veel zeggen, maar ik vond het zeker te abrupt. Het ging veel te snel en het duurde dan ook even voordat ik echt doorhad dat het afgelopen was. Oorspronkelijk zou Touching Juliette een trilogie blijven en zou hiermee de serie dus afgelopen zijn. Godzijdank heeft Mafi de keuze gemaakt om door te schrijven en hoef ik nog geen afscheid te nemen van Juliette en Warner, want ik ben nog lang niet klaar met ze!

Het boek krijgt van mij vijf crosses 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten