vrijdag 17 januari 2020

Recensie 'Heel me' door Nicole
Recensie Heel me (Touching Juliette # 4) van Tahereh Mafi

Heel me is het vierde deel van de Touching Juliette serie.
Juliette heeft de macht overgenomen en is de nieuwe opperbevelhebber van Sector 45. Ze heeft moeite met haar nieuwe rol en bijgestaan door haar trouwe vriend Kenji probeert ze een weg te vinden in deze nieuwe politieke wereld. Ze wordt verteerd door onzekerheid en twijfels en vraagt zich af of ze wel de goede keuze heeft gemaakt. Juliette wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de andere opperbevelhebbers en moet haar onkunde vaak op een pijnlijke manier onder ogen zien. Als ze een opstapeling van schokkende ontdekkingen over haar verleden doet, kan ze bijna niemand meer vertrouwen.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen….ik had geen enkele verwachting bij dit deel. Ik liet het op me afkomen en het heeft me geraakt. Het hield me in zijn greep en liet me ademloos achter aan het eind. Mafi slaagt er weer in een prachtig boek te schrijven dat bol staat van emoties die van de pagina´s spatten. Haar poëtische schrijfstijl weet me iedere keer weer te verrassen.

¨De zon vindt me en schijnt mijn kant op, een schijnwerper voor het rafelende meisje dat midden in niemandsland is gestrand. Ik ben gevangen in de geconcentreerde hittestralen en smelt langzaam van binnenuit weg.¨

Het duurde even voordat het met te pakken kreeg, want het begon met een hoop politiek geneuzel en Juliette die met de handen in het haar zat en niet wist wat ze met haar nieuwe functie aan moest. Maar ondanks de vaart die het verhaal op dit stuk miste, maakte de beeldende beschrijving van Juliette´s  gedachten en emoties een hoop goed.

¨Politiek, zo blijkt is een wetenschap die ik nog niet begrijp. Dingen vermoorden, dingen verbrijzelen, dingen vernietigen - dat begrijp ik. Kwaad worden en een oorlog ontketenen, dat begrijp ik. Maar geduldig een verwarrend schaakspel spelen met een stel vreemden van over de hele wereld?
God, ik zou veel liever gewoon iemand neerknallen.¨

Er gebeurden een heleboel dingen in dit boek en ik tuimelde van de ene schokkende onthulling in de andere. Het verleden van Juliette werd wat grondiger in kaart gebracht en eindelijk kregen we te lezen hoe het nu echt zit met Het Herstel en de rol van Juliette. Kenji sprong er in dit boek enorm uit. Zijn momenten met Warner waren hartverwarmend en ontroerend.
De oude personages waren dit keer wat meer op de achtergrond, maar daarvoor in de plaats maakten we kennis met nieuwe mensen, de een leuker dan de ander….
De dagboekfragmenten tussendoor zorgden voor een extra lading aan het toch al schrijnende verleden van Juliette.

Na het lezen van Heel me had ik bijna het gevoel dat ik aan een nieuwe serie was begonnen. Ergens is dat gevoel terecht omdat dit vierde deel er eigenlijk nooit zou komen. Na Vertrouw me zou de serie afgelopen zijn, maar godzijdank heeft Mafi er toch voor gekozen het verhaal door te laten gaan. Er wordt een nieuwe richting ingeslagen die me zeker bevalt. Het boek eindigt met een gigantische cliffhanger die me smachtend doet verlangen naar het volgende deel!

Ook dit deel krijgt van mij vijf crosses