dinsdag 21 januari 2020


Recensie 'Schaduw me' door Nicole
Recensie Schaduw me (Touching Juliette # 4.5) van Tahereh Mafi

'Ik moet haar beschermen'

Waar het over gaat

Schaduw me is deel 4,5 in de Touching Juliette-trilogie. Al is het inmiddels allang geen trilogie meer. Dit boek(je) loopt gelijk op met de laatste hoofdstukken uit Heel me, maar dan vanuit de ogen van Kenji. De lezersfavoriet heeft inmiddels wel alle vrouwenharten gestolen en ik denk dan ook dat iedereen heel benieuwd is naar een exclusief kijkje in zijn leven. Kenji staat bekend als de grappenmaker van de groep, de stabiele factor temidden van de chaos. Maar is hij dat ook wel echt? In Schaduw me leren we Kenji van een hele andere kant kennen. 

Wat ik ervan vond

Ondanks de gigantische cliffhanger waar Heel me mee eindigde, zag ik er toch naar uit even een zijsprong te maken naar Kenji. Ook al voelde het meer een lang hoofdstuk dan een volwaardig boek, toch heb ik nu een veel completer beeld van hem kunnen krijgen. De uitvoerige beschrijving van zijn gedachten en gevoelens zorgen ervoor dat hij als personage nog meer diepgang krijgt. 

"Niemand vraagt ooit door bij mij, niemand doet ooit de moeite om verder te kijken dan mijn oppervlakkige glimlach. Dus waarom zou ik dat dan wel doen?"

Kenji blijkt veel meer te zijn dan de vrolijke jongen die overal tussendoor huppelt en zich liever niet met het drama van anderen op laat zadelen. Zijn masker begint barstjes te vertonen.


"Een plek om mijn gezicht weer te laten ontspannen nadat ik mezelf gedwongen heb de hele tijd met dat vrolijke masker rond te lopen, ook al heb ik nog zo’n rotdag.”

In Heel me lazen we al dat Kenji erg vatbaar blijkt te zijn voor de mooie Nazeera. Gelukkig wordt er in dit deel ook uitvoerig aandacht besteed aan de gevoelens die hij voor haar ontwikkelt.

"Het klinkt misschien gek om te zeggen, maar ik weet dat ik zielsveel van iemand kan houden. Ik voel met heel mijn hart dat ik daartoe in staat ben. Dat ik romantisch en hartstochtelijk kan zijn."

Kenji komt naar voren als een hele gevoelige jongen die zichzelf bewust afschermt voor de pijn en ellende om zich heen. Zijn vriendschap met Juliëtte is bijzonder en zijn loyaliteit naar haar toe, gaat veel dieper dan ik had gedacht. 

Schaduw me eindigt tegelijkertijd met Heel me, maar dan op een hele andere manier….. Het eind van dit veel te korte boek, is schokkend, verrassend en totaal onverwacht!

Ik geef dit boek 4 crosses 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten