dinsdag 21 april 2020

Recensie De Wrede Prins door Vincenzo


Recensie De Wrede Prins door Vincenzo

“#1 New York Times bestsellerauteur” staat op de kaft van dit boek. Maar ben ik het er wel mee eens? 


Waar het boek over gaat  
Natuurlijk wil ik zijn zoals zij. Ze zijn prachtig, als zwaarden gesmeed in een hemels vuur. Cardan is nog mooier dan de rest. Hem haat ik het allermeest. Ik haat hem zo erg dat soms, als ik naar hem kijk, ik nauwelijks kan ademhalen.
Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.
Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…

Mijn mening   

De wrede prins was het eerste boek wat ik van Holly Black heb gelezen. Het was een verhaal dat ik al een lange tijd op mijn tbr stapel had staan, maar omdat het alleen in het Engels was wilde ik er niet aan beginnen. Daarom was ik ook erg blij dat hij vertaald werd en kon niet wachten om eraan te beginnen!
Eenmaal begonnen was ik niet echt aangetrokken tot de schrijfstijl van Black.
Wat ik wel erg jammer vond! Maar het had wel een reden. In het begin krijg je een grote infodump die ik niet helemaal kon plaatsen. Er wordt ineens zoveel verteld over de wereld en hoe het is ingedeeld.
 Ik vond het niet echt fijn lezen. Het was naar mijn mening erg sloom.
Verder waren heel veel namen die ik niet allemaal kon onthouden. Hierdoor wist ik vaak niet over wie er gesproken werd. Daarom had ik in eerste instantie geen klik met dit boek, wat ik wel erg jammer vond!
Het was niet slecht, maar het wekte nog geen interesse op. Ik ben nu eenmaal iemand die van een vlot begin houd. Niet te langzaam en niet te veel informatie.

Buiten het feit dat het mij niet meteen aansprak wilde ik gewoon weten hoe het verder zou gaan. Jude is een fantastische personage waar je meteen een klik mee hebt. Ze voelt als een vriendin.
Zij was de reden waarom ik het boek toch een kans wilde geven. En wat een geluk! Op een bepaald moment gaat het verhaal een totaal andere kant op waar ik wel erg blij mee was! Het was zo spannend dat ik maar door bleef lezen. Ik moest weten wat er ging gebeuren – ook al was het twaalf uur in de nacht. De spanning werd zo lang vastgehouden dat je zeker een uur op het puntje van je stoel zat.
Het einde kwam zo onverwacht en zorgde ervoor dat ik toch erg benieuwd ben naar deel 2!

Rating   

Toen kwam het einde in zicht en kreeg ik paniek. Want wat voor een punt zou ik De wrede prins geven? Dat was een moeilijke keus voor mij. Waarom? Het is heel simpel. In het begin was ik niet al te fan van het verhaal. Zelfs een beetje teleurgesteld.
Het einde verdiend 5 crosses, dat is wel héél duidelijk. Maar hoe zit het met De wrede prins in zijn geheel? Het begin zou ik een 4 geven. Dus de vraag is welke beoordeling moet ik aan dit boek koppelen? Na lang nadenken en overleggen met andere ben ik er toch uitgekomen.
Ik geef De wrede prins 4 crosses en dat komt puur door de trage opbouw. Als ik alleen het einde moest beoordelen zou hij duidelijk weglopen met een 5.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten