woensdag 8 april 2020

Recensie Havenfall #1 door Nicole

Recensie Havenfall (#1) van Sara Holland

Een veilige plek tussen vier magische werelden. Een meisje dat belooft het te beschermen – tegen elke prijs.

Diep in de bergen van Colorado ligt Havenfall, een plek waar eeuwenoude werelden met elk hun eigen magie samenkomen. De herberg daar beschermt iedereen die zijn toevlucht zoekt binnen de muren, en iemand die de vrede verstoort kan nooit meer terugkeren.

Maddie hoopt dat ze ooit de rol van Innkeeper erft van haar oom. Voor Maddie Marrow zijn de zomers in de herberg namelijk meer dan een kans om magie van dichtbij te zien. Havenfall is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar haar moeder in een dodencel zit en beschuldigd wordt van de moord op Maddies broertje. Havenfall is ook de plek waar ze verliefd werd op de knappe soldaat Brekken, uit de Fiorden-wereld.

Maar dan gebeurt er iets waar niemand ooit rekening mee had gehouden: er wordt een lijk gevonden, en de fragiele vrede van de herberg is daarmee onmiddellijk verstoord. Tot overmaat van ramp wordt Brekken vermist, is haar oom ernstig gewond, is er een levensgevaarlijk wezen ontsnapt en is Maddie plotseling verantwoordelijk voor de veiligheid van iedereen in Havenfall. Ze zal er alles aan moeten doen om de moordenaar op te sporen, zelfs als ze daarvoor moet samenwerken met haar mysterieuze collega Taya, die meer lijkt te weten dan iedereen denkt. Als er duistere geheimen aan de oppervlakte komen, wordt een ding duidelijk voor Maddie: niemand is te vertrouwen, en niemand is veilig.

Sara Holland is geen onbekende in Young Adult land. Eerder schreef ze de succesvolle Everless duologie (die ik overigens nog steeds niet heb gelezen…*schaam*).

Havenfall werd groots aangekondigd door Blossom Books en met de bijzondere kaft valt dit boek niet te negeren. Toen ik het boek in handen kreeg, voelde het als een magisch toverboek dat een mysterieuze wereld zou onthullen zodra ik het slotje opende. Havenfall is inderdaad een magisch boek, met alle juiste ingrediënten.

¨Havenfall is de neutrale zone tussen alle werelden, een vredig, magisch kruispunt.¨

Na het lezen van de eerste paar hoofdstukken, voelde ik nog geen klik, de verbinding met het boek bleef weg. Ik had moeite om in het verhaal te komen en de wereld te begrijpen. Het was een en al mysterie. Maddie wordt als personage goed uitgewerkt en haar gedachten, emoties en gevoelens worden uitvoerig beschreven. Op sommige momenten zelfs te veel. Op haar jonge leeftijd komt ze voor keuzes en beslissingen te staan die voor haar bijna onmogelijk zijn. Haar droom om in de voetsporen van haar om te treden en Havenfall leiden, komt sneller dan ze had gedacht.

¨Havenfall leiden. Dat is wat ik wilde, waar ik naartoe werkte. Maar ik dacht dat ik tien, twintig jaar had voor het mijn beurt was.¨

Sommige personages waren interessant om over te lezen en daar had ik graag meer van gelezen, zoals de Zilveren Prins bijvoorbeeld. De verschillende werelden worden niet heel uitvoerig beschreven, maar dat voelde niet als een gemis. Dat verhoogde alleen maar het mysterieuze tintje van dit boek. Na een paar hoofdstukken zat ik er ineens helemaal in en werd het steeds moeilijker om het boek weg te leggen. Er gebeurde vanalles en de spannende gebeurtenissen volgden elkaar in een rap tempo op. Soms had ik het idee dat ik midden in een goede detective serie was beland. Dit boek zit vol onverwachte verrassingen en plotwendingen en interessante personages uit verschillende werelden die samenkomen in Havenfall.

Ik geef dit boek drie crosses