dinsdag 5 januari 2021

Recensie De terugkeer van de koningin door Nicole

De terugkeer van de koningin van Rebecca Ross

De terugkeer van de koningin van Rebecca Ross is het duizelingwekkende debuut vol twists & turns voor YA-lezers die van romantische fantasy houden. Brienna groeit op in Huize Magnalia, waar ze samen met andere meisjes wordt getraind in een van de vijf passies: Kunst, Muziek, Dramatiek, Vernuft en Kennis. De meisjes werken hard aan hun passie, zodat ze, als ze hun zeventiende zomerzonnewende vieren, door een patroon worden gekozen en financieel worden ondersteund. Maar Brienna’s leven neemt een abrupte wending als ze ongewild betrokken raakt bij een gevaarlijk complot tegen de koning van Maevana. Voor ze het weet komt ze terecht in een web van politieke intriges en staat ze voor de moeilijkste beslissing in haar leven…

Ik werd laatst gevraagd of ik het tweede deel in deze serie wilde recenseren. Een recensie-verzoek sla ik nooit af, dus begon ik snel aan dit eerste deel. Ik heb het boek al vaker voorbij zien komen maar toch sprak het met niet genoeg aan om het te lezen. Ik begon dus zonder enkele verwachtingen aan deze serie.

Verhaal

Toen ik het boek opensloeg en de enorme lijst met personages en stambomen zag, raakte ik lichtelijk in paniek. Achteraf was dit nergens voor nodig, want het verhaal is prima te volgen, zelfs als je de lijst hebt overgeslagen. Het hele idee van passies en huizen sprak mij erg aan. Het is origineel en past perfect bij de historische setting. Het verhaal wordt langzaam en rustig opgebouwd. Er gebeurt nog niet veel, maar dat betekent wel dat we de omgeving en de personages goed leren kennen. Op het moment dat Brienna haar veilige omgeving verlaat, wordt het spannend en volgen de onverwachte gebeurtenissen elkaar in een snel tempo op. Op meerdere momenten werd ik getrakteerd op wendingen die ik niet had zien aankomen en in tegenstelling tot de langzame opbouw, eindigt dit boek met een knallende finale.

Personages

Brienna is een heel fijn personage om te volgen in dit verhaal. Ze wordt heel realistisch beschreven en het kostte me geen enkele moeite om met haar mee te leven. De reis die ze samen met de lezer doormaakt, beleeft ze met veel verschillende emoties. Ze ontwikkelt gevoelens die beangstigend zijn, ze maakt vrienden en leert om te gaan met angst en verdriet. Ze maakt een enorme ontwikkeling door en verwijst ook zelf meerdere keren naar het verschil met hoe ze was en hoe ze nu is. De mannelijke personages in dit boek sprongen er voor mij ook wel echt uit. Ieder karakter heeft iets unieks en wordt op een hele mooie manier neergezet. De interacties tussen de personages komen heel oprecht en puur over, perfect passend bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Schrijfstijl

Omdat het verhaal zich in een historische setting afspeelt, hoort daar een bepaalde sfeer bij. De manier van schrijven van Rebecca Ross brengt deze sfeer op een briljante manier over. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het beschrijven van klederdracht, beleefdheidsnormen en omgevingen. Je waant je dan ook echt in een andere tijd tijdens het leven van dit boek. Het verhaal is makkelijk te volgen en de romantische manier van schrijven verhoogt het leesplezier aanzienlijk.

Conclusie

Ik ben zo blij dat dit boek onverwachts op mijn pad is gekomen. Ik had niet verwacht dat ik er zo enthousiast over zou zijn. De combinatie van de typische young adult kenmerken in combinatie met de romantische, historische setting, zorgden ervoor dat ik echt heb genoten van dit eerste deel. Ook al voelt het als een afgesloten verhaal, toch kijk ik er enorm naar uit om aan het vervolgdeel te beginnen!