zaterdag 15 mei 2021

Recensie Ademloos door Nicole

Ademloos van Jennifer Niven

Nog een week te gaan, dan heeft Claude haar diploma op zak en gaat ze met haar beste vriendin op roadtrip. Het belooft een mooie zomer samen te worden voor ze naar verschillende universiteiten gaan. Maar vlak voor ze kunnen vertrekken, kondigt Claudes vader iets aan dat de vloer onder haar voeten wegslaat. Claude en haar moeder reizen halsoverkop af naar een klein, afgelegen eiland voor de kust van Georgia. Het wemelt er van de insecten, wilde zwijnen en alligators. Er is geen bereik en Claude kent er niemand. Ze vindt het er vreselijk... Tot ze Jeremiah Crew ontmoet, een mysterieuze, knappe jongen, die zo thuis is op het eiland dat hij er bijna één mee is. Ze hebben een onmiskenbare aantrekkingskracht. Beiden weten dat wat ze hebben niet langer zal duren dan deze zomer. Maar soms is één zomer genoeg.

Een boek dat je onmogelijk neer kan leggen, over al die eerste keren om nooit te vergeten.

Soms lees je een boek en als je het dan uit hebt, kun je niet goed beschrijven wat nu precies datgene was dat je er zo goed aan vond. Ademloos was voor mij zo’n verhaal.

Ik keek ontzettend uit naar de komst van dit boek omdat ik nu eenmaal gek ben op romantische verhalen. Ik had een luchtig YA-verhaal verwacht over een vakantieliefde op een mooi eiland. Wat ik niet had verwacht, was dat dit boek zoveel verschillende diepe gevoelens en emoties veroorzaakte, dat ik nu geen idee heb hoe ik een objectieve recensie moet schrijven.

Al vanaf de eerste pagina beviel de schrijfstijl van Jennifer me heel goed. Haar zinnen vloeien in elkaar over en als je het over een ‘vlotte schrijfstijl’ hebt, is dit naar mijn mening het ideale voorbeeld. Claude staat in alle opzichten op de rand van volwassen worden. Na een korte, luchtige inleiding, worden er al snel zwaardere onderwerpen op tafel gegooid en wordt Claude geconfronteerd met iets dat haar leven op zijn kop zal zetten. De manier waarop haar verdriet, boosheid en angst wordt beschreven, komt zo oprecht en puur over dat ik het zelf voelde.

Vanaf het moment dat Claude voet zet op het eiland, kom je in een andere wereld terecht die zo beeldend wordt beschreven, dat je zelf de broeiende hitte en de muggen om je heen voelt. Haar ontmoeting met Jeremiah Crew is het startsein voor een verhaal over verliefdheid in de breedste zin van het woord. Dit boek is zoveel meer dan een verhaal over een vakantieliefde. Dit boek gaat over alle eerste keren die allemaal even bijzonder zijn, over volwassen worden, over loslaten en vasthouden en over vertrouwen. Het verhaal zit bomvol levenslessen die je echt aan het denken zullen zetten en niet snel zult vergeten. Gevoelens en gedachten worden op zo’n manier uitgediept en ontrafeld dat ze met je eigen geest aan de haal gaan.

Ik hoop dat veel mensen dit boek een kans zullen geven, want dit is oprecht een van de mooiste liefdesverhalen die ik ooit heb gelezen.