vrijdag 3 september 2021

Recensie // De raven door Danique

De raven

Wanneer Vivi Devereaux en Scarlett Winter gaan studeren aan de universiteit van Westerly, sluiten ze zich aan bij de ultra-exclusieve studentensociëteit Kappa Rho Nu. Kappa Rho Nu lijkt een sociëteit als alle andere, maar niets is minder waar. De ambitieuze, invloedrijke leden zijn heksen en ze noemen zichzelf de Raven. Scarlett weet al haar hele leven dat ze een heks is. Ze moet en zal de nieuwe voorzitter van de sociëteit worden, net als haar moeder vroeger – maar Scarlett heeft een geheim dat haar ondergang kan betekenen. Als een vijand uit het verleden van de Raven terugkeert, moeten Scarlett en Vivi ondanks een groeiende rivaliteit met elkaar samenwerken om te voorkomen dat de Raven ten onder gaan.

De raven is een boek dat ik lang heb uitgesteld, maar wat ben ik blij dat ik hem heb opgepakt. Ik moest er even inkomen want het verhaal pakte mij niet gelijk, maar vanaf de kern kon ik hem niet weer wegleggen. De spanning wordt zo goed beschreven en voelt zo echt. Waar echt een compliment voor mag worden gemaakt is dat je niet merkt dat twee auteurs dit boek hebben geschreven.

Een minpunt in het boek is wel dat de verliefdheid en relaties die erin zitten, heel oppervlakkig blijven. Het gaat niet de diepte in en dat is wel even balen. Daar hadden de auteurs meer uit kunnen halen. Het voelt nu als een kalverliefde, het gaat snel voorbij en heeft geen diepte.

Het leest zo gemakkelijk weg en ze hebben echt goed samen geschreven. Dat einde was heel goed en had een twist die ik niet zag aankomen. Ik zie alleen niet hoe hier een tweede boek van moet komen. Dit einde is namelijk gesloten en laat geen vragen meer achter en hierdoor zie ik niet goed in hoe hier een tweede deel van komt. Dit is voor mij ook niet noodzakelijk nodig. Juist door die afsluiting zou het zonde zijn om het verhaal te rekken in nog een boek.

De personages zijn jonge meisjes waar ik me gauw in kon vinden. Ik voelde een connectie met Vivi en moest soms hardop lachen. De ontwikkeling van Scarlett was de mooiste. Ze begint als jaloers schoolmeisje en groeit uit tot volwassen vrouw. Hierdoor gingen de emoties ook alle kanten op. Dit boek geef ik 5 sterren want wat heb ik genoten.