woensdag 1 september 2021

Recensie Water door Nicole

Water van Holly Black

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als
ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.

Ik ben een groot fan van de Elfhame-serie van Holly Black, dus toen ik las dat er een nieuwe serie van haar zou verschijnen die zich ook zou afspelen in de wereld van de Faeries, was ik razend enthousiast. Water is het eerste deel in de Fearie-serie en is al een ouder werk van de auteur. Ik kon in ieder geval niet wachten om weer terug te gaan naar de bedwelmende wereld die Holly heeft gecreëerd.

Het verhaal komt meteen op gang en al duurde het een behoorlijke tijd voordat ik echt begreep waar het heen ging of wat nu precies de verhaallijn was, zat ik er meteen in. Dit heeft alles te maken met de schrijfstijl van Holly, waar ik zo verliefd op ben geworden. Zij weet als geen ander hoe je op een perfecte manier een sfeer creëert, waardoor ik me moeiteloos kon inleven in het verhaal. Kaye is een apart personage, waar ik niet direct een klik mee voelde. Toch vond ik haar interessant en paste haar vage persoonlijkheid in het geheel. Water speelt zich voor een gedeelte af in de mensenwereld en voor een gedeelte in Faerie. De momenten in de fantasiewereld vond ik fantastisch om over te lezen. Holly voegt zoveel details en uitgebreide beschrijvingen toe dat het echt voelt alsof je er rondloopt. De Faeries zijn weer even grillig zoals ik ze al kende en ik genoot van de onverwachte wreedheden die zo nu en dan plaatsvonden, maar op een heel onverschillige manier werden beschreven.

Als ik dit boek vergelijk met De wrede prins, is er toch wel een duidelijk verschil in wat ik voelde tijdens het lezen. Na het lezen van dit boek voelde ik niet hetzelfde enthousiasme als na het lezen van de andere serie, wat niet wil zeggen dat ik er niet van heb genoten. Water is het eerste deel van een zeer veelbelovende nieuwe serie waar ik ontzettend graag meer van wil. Kaye en de Faeries uit dit verhaal zijn reuze interessant en de plotwendingen en schokkende gebeurtenissen zijn om van te smullen, evenals het heerlijke stukje rauwe romantiek, waar Holly ook zo goed de balans in weet te vinden.

Ik heb genoten van zowel de prachtige buitenkant als de binnenkant en kan niet wachten om in het tweede deel te beginnen, dat gelukkig dit najaar al verschijnt!