zaterdag 11 september 2021

Recensie Uit bloed en as door Nicole

Uit bloed en as van Jennifer L. Armentrout

'Uit bloed en as' van Jennifer L. Armentrout gaat over Poppy, die nooit zeggenschap heeft gehad
over haar eigen leven. Als Maiden leeft ze alleen: ze wordt nooit aangeraakt, nooit naar haar omgekeken en nooit met haar gesproken. De hele toekomst van het rijk rust op haar schouders, want ze moet tijdens haar Ascension waardig worden bevonden door de goden. Hoe kan ze ooit aan die verwachtingen voldoen? Dan ontmoet ze Hawke, een bewaker die ervoor moet zorgen dat Poppy haar Ascenion zal volbrengen, én iemand die haar hoofd en hart totaal op hol brengt.

Als enorme fan van Jennifer L. Armentrout, keek ik halsreikend uit naar deze release. Toen ik de vertaling van Blood and Ash in de brochure van de uitgever zag staan, sprong ik een gat in de lucht!

Ik heb zowel de YA´s als NA´s van deze auteur verslonden, maar toch voelde het lezen van dit boek als iets geheel nieuws. Haar typische schrijfstijl was wel te herkennen, maar het taalgebruik, de gebeurtenissen en de beschrijvingen daarvan waren voor mijn gevoel niet te vergelijken met haar eerdere YA-series. Gelukkig is de kenmerkende humor van Jennifer overal in terug te lezen en ik heb echt genoten van de manier waarop ze dit heeft toegepast in een veel volwassener verhaal dan ik gewend ben.

Het verhaal zelf komt goed op gang. Poppy is een heerlijk personage waarmee ik heel graag de reis door deze serie wilde gaan maken. De worldbuilding is meteen duidelijk en in plaats van een infodump in het begin van het boek, heeft Jennifer ervoor gekozen om gaandeweg het verhaal de wereld duidelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat ik meteen vanaf het begin middenin het verhaal zat en er met geen mogelijkheid uit kon komen. Omdat ik een digitaal exemplaar heb gelezen, had ik geen goed zicht op het aantal pagina´s en ook al zijn er dit veel, toch was alles goed in balans en hadden zelfs de rustige passages een doel. Op geen enkel moment heb ik het verhaal als langdradig ervaren.

Jennifer zou Jennifer niet zijn als ze de lezer meer dan eens op het verkeerde been weet te zetten, dus bereid je er maar op voor dat niet alles is wat het lijkt. Ik houd ervan om van mijn sokken te worden geblazen en dat is met dit eerste deel 100% gelukt.

Dan wil ik het nog even over de personages hebben, want die hebben er mede voor gezorgd dat dit verhaal zo´n grote plek in mijn hart heeft gekregen. Zoals ik al zei, is Poppy een heerlijk personage om over te lezen en is haar badass-attitude karakter perfect voor dit soort verhaal. Haar verdriet en onmacht om wie ze is en wat haar rol in dit leven is, komen op een realistische en mooie manier naar voren, waardoor ik echt met haar meeleefde. Ze zet overal vraagtekens bij en is niet op haar mondje gevallen. Dit zijn karaktereigenschappen die ik heel graag zie in een personage. Haar vriendschap met wachter Vikter en vriendin Tawny worden heel mooi verwerkt in het verhaal. En dan is er natuurlijk nog Hawke… We weten natuurlijk allemaal dat Jennifer erom bekendstaat om mannelijke personages te creëren die je hart sneller laten slaan. Nou, geloof mij maar: Hawke is dat dubbel en dwars gelukt. Hij heeft de typische kenmerken die een onweerstaanbare man moet hebben en zijn mysterieuze verleden en sommige beweegredenen maken hem een heel interessant en intrigerend personage. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de intieme scènes. Want die zijn er en in tegenstelling tot de eerdere boeken van deze auteur, zijn deze lang niet zo braaf. De directheid waarmee dingen werden beschreven en de details die niet uit de weg werden gegaan, vond ik fantastisch om te lezen. Ik houd van romantiek in verhalen en ik werd absoluut niet teleurgesteld. Zoals verwacht, liet het eind me smachten naar een vervolg, waar we hopelijk niet al te lang op hoeven te wachten.

Uit bloed en as zet je wereld op zijn kop en zal je ademloos achterlaten.